Obytné auto

jeho kúpa je nepochybne väčšia investícia, ktorú je potrebné si dobre premyslieť. Na začiatku je preto vhodné si stanoviť, koľko peňazí chceme, resp. môžeme investovať. Ak však nemáme k dispozícii aspoň 36 tisíc eur, zrejme nové auto nekúpime. Treba tiež brať do úvahy, že k autu budeme chcieť ďalšiu výbavu, napríklad markízu, televízor, satelitnú anténu a veľa ďalších drobností, ktoré pochopiteľne vyžadujú ďalšie finančné prostriedky.

 

Predajcu navštívte osobne

Najmä ak kupujeme obytné auto prvý krát je vhodné prediskutovať s ním naše požiadavky a možnosti, ktoré auto poskytuje. Dobrý predajca má skúsenosti, vie poradiť a ovláda danú problematiku odborne a do hĺbky. Tiež treba zobrať do úvahy fakt, že čo jednému karavanistovi vyhovuje, nemusí vyhovovať inému.

Ďalším veľmi dôležitým faktorom pri kúpe je termín dodania. V Európe sa objednávajú obytné autá pre ďalšiu letnú sezónu už na jeseň, a často krát u žiadaných značiek sezónu vopred. Veľa zákazníkov má záujem o nové obytné auto na jar s možnosťou vyraziť na ňom za mesiac na dovolenku. To išlo ťažko aj v minulosti a dnes to už nie je možné takmer vôbec. Žiadny výrobca nevyrába obytné autá na sklad a ešte väčší problém je s podvozkami, ktoré sa tiež nevyrábajú do zásoby. Dodanie obytného auta trvá v dnešnej dobe niekoľko mesiacov, pričom skoro nezáleží na tom, či je jeho hodnota 40 tisíc eur alebo 300 tisíc eur.

Dolné hranice cien je potrebné brať pri každej značke s rezervou. Väčšinou za spodnú hranicu ceny nie je možné obytné auto v praxi plnohodnotne využívať. Preto skutočná suma bude určite o niečo vyššia v závislosti od výbavy a ďalšieho príslušenstva.

Ďalším dôležitým kritériom výberu je počet ľudí, ktorí budú autom cestovať (vrátane detí) a tiež koľko by malo byť miest na spanie. V obytnom aute sa nachádzajú maximálne štyri plnohodnotné lôžka, ďalšie miesta na spanie sa vytvárajú zo sedadiel. Takto vytvorené miesta na spanie nie sú úplnou náhradou postele. Pre deti alebo osoby menšieho vzrastu však môžu byť postačujúce. Počet lôžok je už pri kúpe konečný a nedá sa neskôr meniť. Počet cestujúcich stále viac komplikujú prísne predpisy EU, ktoré sú výrobcovia povinní dodržiavať.

Nasledujúcim kritériom je celková hmotnosť. Tu sa treba rozhodnúť nad variantom do alebo nad 3 500 kg. Celková hmotnosť súvisí aj s počtom miest na sedenie. Bežná doložnosť u obytných áut je okolo 400 kg. Ak má v aute cestovať 6 osôb, tak 5 osôb po 80 kg celkom túto doložnosť využije. Z toho vyplýva, že celková hmotnosť do 3500 kg väčšinou pre viac ako 2 osoby nestačí a každé obytné auto v praxi je značne preťažené. Pokiaľ cestujú 2 osoby, zväčša doložnosť postačuje, závisí to však na tom, čo so sebou vozíme. Celkovú doložnosť ovplyvňuje aj motorizácia (verzia motora). Motory v prevedení EURO 5 sú ťažšie ako boli motory s EURO 4. Dnes sa môžu registrovať už len motory EURO 5 (pri nových autách). To je zase v neprospech doložnosti. Väčšina zákazníkov požaduje obytné auto do 3500 kg a po namontovaní doplnkov zostáva doložnosť tak 150 kg. Na šoférovanie auta od 3500 kg do 7500 kg stačí vodičský preukaz skupiny C1. Urobiť si toto rozšírenie vodičského preukazu je značne jednoduchšie ako skupinu C.
Treba mať na zreteli, že obytné auto je vždy zaradené do skupiny M1 ako osobné autá. Vôbec pritom nezáleží koľko váži.

Keď už máme jasno v počte osôb a hmotnosti, môžeme sa sústrediť na výber prevedenia. Pre tých, ktorí v tom nemajú jasno uvedieme základné prevedenia (konštrukčné usporiadania) obytných áut:

Polointegrované obytné autá

Majú klasickú kabínu obytného auta bez nadstavby nad kabínou. Miesta na spanie majú buď iba v zadnej časti, alebo je aj v strednej časti umiestnená plnohodnotná spúšťacia posteľ pre dve osoby. Tieto autá majú menej priestoru v obytnej časti, majú však dobrú aerodynamiku čo znižuje ich spotrebu. Majú zväčša väčšiu doložnosť. Pri použití strednej spúšťacej postele je obytný priestor v prednej časti nepoužiteľný. Niektoré varianty u oboch uvedených výrobcov poskytujú možnosť cestovania aj spania pre 6 osôb.

Obytné autá s alkovňou

Majú klasickú kabínu úžitkového auta s nadstavbou na spanie nad kabínou (alkovňa). Miesta nad kabínou poskytujú veľmi komfortný a rozmerný priestor na spanie. V kombinácii s posteľami v zadnej časti poskytujú zväčša pohodlný priestor na spanie pre 4 osoby bez obmedzenia obytného priestoru. S využitím miest na sedenie poskytujú vybrané modely možnosť cestovania aj spania pre 6 osôb.

Integrované obytné autá

Sú kompletne konštruované u výrobcu obytných áut. Z priestorového hľadiska poskytujú najväčší komfort a v prednej časti majú zväčša štandardne zabudovanú spúšťaciu posteľ. Vzhľadom na to, že kabína vodiča je súčasťou obytného priestoru, tak čo do dĺžky aj šírky poskytujú tieto autá najväčší a najkomfortnejší obytný priestor. V týchto autách, aj pri použití všetkých postelí, je dostatok voľného priestoru v obytnej časti. Ich hlavnou nevýhodou je vyššia cena.

 

Myslite tiež na:

  • veľkosti nádrží na pitnú a odpadovú vodu, či je potrebné pred jazdou časť vody vypustiť, aby bola dodržaná doložnosť
  • veľkosť a prevedenie chladničky a mrazničky, čo býva na cestách značne dôležité
  • prevedenie kúpeľne – integrovaná, alebo samostatná sprcha, izolácie a vyhrievanie nádrží pri použití v zime
  • počet a rozmiestnenie úložných priestorov vrátane možnosti prevozu bicyklov, skútra, štvorkolky…
  • rozsah štandardnej výbavy a možnosti jej rozšírenia u predajcu rozsah a dĺžku záruky.
  • aká je záruka u obytných áut často podceňuje, hlavne u obytnej nadstavby, aj tá je vybavená rôznou technikou, ktorá sa kazí.

V tomto článku sú uvedené hlavné body, ktorým by sa mal každý záujemca o obytné auto venovať. Aj keď tu nie je spomenuté úplne všetko, pokiaľ budete prihliadať na uvedené informácie, zaiste Vám to pomôže pri výbere a kúpe obytného auta.